רכבות בגרמניה

גרמנים זה עם של אנשים שידועים ככאלה שאוהבים להתלונן על כל דבר. אבל אם הם מתלוננים על הרכבת שלהם - אל תקשיבו להם. לגרמניה יש את מערך רכבות הנוסעים אולי הטוב והיעיל ביותר בעולם. אם אתם מטיילים בגרמניה ורוצים שהטיול שלכם יהיה נוח, חסכוני ומדוייק, אז רכבת בגרמניה היא הפתרון האידיאלי עבורכם.  גרמניה היא ממש נקודת האחיזה של אירופה בתשתית הרכבות והסמן הימני בכל מה שקשור להתחדשות טכנולוגית בתחום. אין ספק שגם אם תחליטו להשכיר רכב בגרמניה גם תהנו; נעים וכיף מאד לטייל עם רכב, הכבישים נוחים והאוטוסטרדות מעולות, עם זאת הרכבת הופכת עם הזמן להיות יותר ויותר שגורה ונפוצה בתחום היסע התיירים ובכלל בתחום התחבורה בין באירופה ובין בגרמניה.

למרות שיש כמה קווי רכבת אזוריים שפועלים בצורה עצמאית, מערך רכבות הנוסעים העיקרי ברגמניה הוא DB (או Deutsche Bahn - דויטשה באן או GermanRail), הידוע לגרמנים בשם "Die Bahn". מעל 5 מיליון נוסעים ביום משתמשים ב-31,000 (!) הרכבות של DB. לאורך מסלול של 35,000 ק"מ פרושים לא פחות מ-5,500 תחנות. דויטשה באן היתה בעבר חברה ממשלתית, אולם כיום היא מופרטת (ועדיין מוחזקת חלקית ע"י הממשלה). היא נוצרה מאיחוד של חברת הרכבות שפעלה במערב גרמניה הישנה (הרכבת הפדרלית הגרמנית) בונדסבאן (Bundesbahn) ורכבת ההרים של מזרח גרמניה האימפריאל (Imperial). כל הקווים שבין מזרח ומערב גרמניה לשעבר שדורגו והורחבו, וקווים במהירות גבוהה מגיעים כיום לכל הערים החשובות במזרח. DB היתה הראשונה בעולם לפרוש קו רכבת עם פסי רכבת המורכבים ממגנט שגורם לרכבת לרחף 10 ס"מ באוויר וכך לנוע מההתנגדות בין ברלין להמבורג.

הרכבות בגרמניה מאד מדוייקות ו-DB מדווחת על 90% מהרכבות שמגיעות בטווח זמן של עד 5 דק' מלוח הזמנים, כך שאתם יכולים לדעת די בודאות שאפשר לסמוך על הגרמנים בעניין לוח הזמנים.

ראוי לציין כי גרמניה היא מדינת איחוד אירופאי וחברה בארגון גג של התאחדות עובדים, לכן שביתות תחבורה (Streik) יכולות להתרחש בכל עת ומכל סיבה שהיא, עם זאת הסיכוי שתהא שביתה הוא קלוש שכן זוהי תופעה נדירה למדי, ומלווה בדר"כ בשפע של הודעות מראש. ובכל זאת, נוסעים צריכים להיות מודעים לכך שאפילו "שביתת אזהרה" קצרה (Wamungstreik) בעיר אחת יכולה לגרום לעיכובים במערכת כולה ואף לביטולים. בימים כאלה של שביתה, יש להיות מוכנים, להתאים מחדש את תוכניות הנסיעה ולחכות זמן רב יותר מהרגיל. הערה מעניינת לאספנים בלבד! היות והרכבת בגרמניה מצטיינת בצורה יוצאת דופן בדייקנותה, אם קורה והרכבת אכן איחרה באופן משמעותי מהזמן הרגיל תונפק לנוסע "תעודת איחור רכבת" רשמית (Bescheinigung über Zugverspätung) וכתייר זו מזכרת לכל החיים ;) כתושב אפשר להשתמש בתעודה כ"תלוש תירוץ" על איחור לעבודה או לבית הספר..

רוב הקטרים והקרונות בגרמניה שודרגו לאחרונה ועדיין, תוכלו לראות רכבות רבות בערים גדולות (במיוחד באזורי פרנקפורט וRhein-Ruhr) שחיצונית מכוסות בגרפיטי. באופן כללי, אלו בעיקר רכבות מקומיות ואזוריות, אבל שימו לרגע בצד איך הרכבת נראית חיצונית, הפנים בדרך כלל מאד נקי.

מילה קטנה עבור שוחרי הרכבות, אם אתם מתעניינים בתחום הרכבות והעולם הזה מרתק אתכם, (אפילו באופן קטן), מומלץ לשבת באחת מיני התחנות המרכזיות של רכבות בפרנקפורט, ברלין או מינכן ולצפות ברכבות באות והולכות. שעה קלה של תצפית תיתן לכם תמונה כללית על כל הסוגים השונים של רכבות וקטרים, לחובבי הז'אנר בהחלט מרתק לראות זאת.

הסוגים השונים של רכבת בגרמניה

DB מציעה מבחר גדול שלם של שירותים, הנה רוב סוגי הרכבת והכינויים, בסדר יורד של מהירות וכיסוי:

  • ICE (בינעירוני אקספרס) - ICE היא ספינת הדגל של מערכת GermanRail ומספקת קונקשן במהירות גבוהה בין המטרופולינים העיקריים. רכבות אלו פועלות בדר"כ בכל שעה או לפעמים אף בתדירות גבוהה יותר. כיום ישנם כמה דורות של ICE, הכוללים רכבות הטיה חדשות המאפשרות נסיעה במהירות גבוהה על מסלולים קונבנציונליים.

  • משולב / EC (בינעירוני / EuroCity) - אלו הן רכבות מהירות באיכות גבוהה אשר מחברות ליעדים מקומיים גדולים יותר והן איטיות ממש בטיפה מה-ICE. רכבות אלו פועלות בדר"כ בכל שעה או שעתיים ולפעמים לוחות זמנים מתחלקות לסירוגין בינן לבין רכבות ה-ICE. רבות מן הרכבות הללו מגיעות למדינות סמוכות, כחלק ממערכת ה-(EC (EuroCity.

  • ICN, EN, CNL, NZ InterCityNight, EuroNight, CityNightLine; Nachtzug - רכבות לילה שונות המספקות לינה ברכבת למרחקים ארוכים.

  • Durchgangszug) D - D-Zug) - המכובדת היא רכבת למרחקים ארוכים מהירה למדי שמספקת קונקשן בחלק מהמסלולים.

  • IRE InterRegioExpress - רכבות IRE רכבות אקספרס המחברות את הערים הגדולות במרווחי זמן קבועים.

  • RE (RegionalExpress) - RE היא רכבת אקספרס אזורית המחברת ערים פחות מרכזיות לתחנות רכבת מרכז הראשיות. (HUB)

  • RB (RegionalBahn) - RB הוא הרכבת המקומית העיקרית בארסנל DB ומחבר הקטן ביותר של ערים למערכת רי ורכזות רכבת הראשיות.

  • SE StadtExpress - רכבת מקומית שמחברת את הערים הבינוניות והגדולות לערי הלווין שלהן בפריפריה.

  • S S-Bahn, Schnellbahn - שירות רכבות נוסעים פרברי באזור מטרופולינים גדולים.

בנוסף לשירותים לעיל, אתם עשויים למצוא רכבת מעניינת נוספת הידועה בשם "מוניות" או כרכבת "Railbus". זהו בעצם אוטובוס על מסילה ומספק שירות על מסלולי ה-ridership הנמוכים. בדיוק כמו אוטובוסים, רכבות אלה בדרך כלל עוצרות רק על פי בקשה.

חדש יחסית לגרמניה הן רכבות קומותיים. אלו, בדר"כ משמשות מסלולי RE בנפח גבוה. ברכבות אלו יש אזור מיוחד לאחסון אופניים, הרכבות הללו מסומנות עם סמל אופניים גדול בצידן החיצוני.
רכבות למרחקים ארוכים (ICE, IC ו-IRE) הן בדרך כלל לבנות עם סימנים אדומים, ואילו רכבות אזוריות (RE, RB, SE ו-S) הן בדרך כלל אדומות עם כתם לבן או אפור.

מחלקות הרכבת בגרמניה

מחלקות הרכבת נחלקות לשני סוגים - ראשונה ושנייה. על הקרונות יופיע "1" גדול או "2" בצד החיצוני ליד הדלתות המציינות את המעמד שהם נושאים, ובמחלקה הראשונה לעתים קרובות יש פס צהוב לאורך הקצה החיצוני העליון של הקרון. באופן כללי, כל השירותים הזמינים ברכבת ניתנים לנוסעי המחלקה הראשונה והשניה בלי הבדל. ההבדל העיקרי הוא שמושבים במחלקה הראשונה הם קצת יותר מרווחים ויש פחות מהם. זה, והעובדה שהמחיר במחלקה הראשונה גבוה יותר בערך ב-50%. משמעות הדבר היא שמחלקה ראשונה נוטה להיות פחות צפופה מהמחלקה השניה.

רכבות במהירות גבוהה בגרמניה

רכבת ה-ICE והמשולב / EC הן הרכבות המהירות ביותר בסגל GermanRail והן הרכבות שתיירים משתמשים בהן הכי הרבה. בשל סוגיות משפטיות (זה סיפור ארוך), גרמניה התמהמהה בפיתוח של רכבת במהירות גבוהה. עם 160 קמ"ש - הרכבות המשולבות / EC הן השירות המהיר ביותר של DB עד שסוף סוף הגיעה ה-ICE. וכך, ICE (שמבוטאת איי.סי.אי ולא "אייס") הפכה במהירות לרכבת גרמנית שעכשיו תגיע ל-330 קמ"ש (!), בין המהירות ביותר בעולם. ה-ICE הפחיתה באופן דרמטי את זמני הנסיעה כמעט בכל המסלולים למרחקים ארוכים. לדוגמא, רכבת ממינכן להמבורג, שלקחה 8 שעות מייסרות בימים ההם, עכשיו לוקחת 6 שעות נסבלות, וזמני הנסיעה במסלול קלן-פרנקפורט, שהוחלפו כעת למהירות השיא של ICE, ירד מ-¼ 2 שעות לכשעה.

כיום יש שלושה דורות של רכבות ה-ICE הפועלות על יותר מתריסר קווים המחברים את כל הערים הגדולות. פסי הרכבת שלהן בנויים באופן מיוחד ונקראים roadbeds, הם ישרים ומרותכים בצורה ישרה וכתוצאה מכך הנסיעה חלק ושקטה. דור נוסף שקיים בקווים אחרים, מביא עימו את טכנולוגית ההטייה, שמאפשרת ל-ICE שהיא רכבת חדשה, לנוע גם על מסלולים קונבנציונליים קיימים. הטכנולוגיה מאפשרת למזער את אי הנוחות המעצבנת באוזן הנגרמת לנוסעים על ידי נסיעה במהירות גבוהה דרך המנהרות הרבות במסלולים.

מלבד היותה המהירה ביותר, ה-ICE היא גם המפוארת ביותר בצי הרכבות של GermanRail. רכבות אלו כוללות מושבים מתכווננים מרופדים, מנורות קריאה אישיות, מוסיקה לבחירה משקעי משענת היד (צריך להביא אוזניות משלכם), חדרי ישיבות, טלפונים ציבוריים, ומכשירי פקס. לנוסעי המחלקה הראשונה יש גם נגני וידאו במקומותיהם.

IC האחות החדשה של ICE. הוא שירות מעולה המשלים את ה-ICE או מתחבר למקומות שה-ICE  לא מגיעה אליהם. כמעט כל הדברים הנוחים שקיימים ב-ICE זמינים גם ב-IC וגם ב-EC שהיא פשוט הגרסה הבינלאומית של ה-IC.

לרוב רכבות ICE והמשולב / EC מומלץ להזמין מקום מראש, במיוחד בסופי שבוע ובחגים ותוכלו לעשות זאת כמובן באתר כאן ביורופ ריילוויס, במנוע החיפוש המופיע לכם בכל דף באתר.

בנוסף לשירות המקומיים, הרכבות במהירות גבוהה מחברות את גרמניה למרבית המדינות השכנות. ה-טליס (Thayls) מחבר את קלן לפריז ובריסל. וגם יש חיבור עם היורוסטאר ללונדון. בשיתוף עם שירות ה-TGV בצרפת, יש שני קונקשנים עם פרנקפורט ושטוטגרט / מינכן לפריז. חלק ממסלולי ICE של DB עצמם חוצים את הגבול למדינות שכנות (באזל, אמסטרדם וזלצבורג הן הדוגמאות העיקריות).

רכבות לילה בגרמניה

יש הרבה רכבות למרחקים ארוכים, הן מקומיות והן בינלאומיות, הפועלות כרכבות לילה. מלבד היותה של הנסיעה מסוג זה, חוויה ייחודית, רכבות הלילה בעצם מוסיפות זמן פנוי נוסף לנסיעה שלכם בכך שהן מאפשרות לכם לשלב נסיעות ושינה בעת ובעונה אחת. מטיילים בתקציב מוגבל, לעיתים קרובות משתמשים ברכבות לילה במקום בתי מלון.

בשנים האחרונות מונח שנקרא "מלון ברכבת" (NachtZug) תופס תאוצה. אלו זן רכבות שמאפשר נסיעה נוחה בשינה ומחבר את ברלין, מינכן, המבורג וקלן. רכבות אלו הן בעצם בתי מלון בשירות מלא על מסילות. אין להם מקומות ישיבה רגילות, רק תאי שינה. רכבות אלו הן מפוארות ביותר עם תעריפים כדי בהתאם...

מלבד מלונות הרכבת, יש הרבה רכבות סטנדרטיות הפועלות בלילה, בעיקר בשירותים של Durchgangszug D - D-Zug יש רכבות בדר"כ רכבות לילה (Schlafwagen) ו-couchette (קושֶט - זה כיסא שינה שמתכוונן לממצב רגיל למצב שינה) מקומות עגינה (Liegewagen) זמינים. ברוב רכבות הלילה יש גם קרונות ישיבה רגילים, אבל פחות מהם.

הישנים ברכבת יהנו מקרונות פרטיים עם 1-3 דרגשים, מזרנים ומצעים, ובדרך כלל כיור קטן עם מים זורמים חמים וקרים. יש לפעמים גם "דלוקס" ישנים בקרון שכולל גם שירותים ומקלחת. השינה מגיעה עם שירות מלא ועוזר שיספק כל סיוע שאתם צריכים. ברוב תאי השינה, ניתן לקבל ארוחות היישר לתא, למרות ששירות זה עולה סכום נוסף. בחלק מהרכבות, ארוחת הבוקר כלולה בחינם. תאי השינה בדר"כ מסווגים כמחלקה ראשונה, מה שאומר שתצטרכו כרטיס מחלקה ראשונה, או פאס מחלקה ראשונה.

מקומות עגינה Couchette (מבוטא Koo-Shet) הן צורה זולה יותר (וergo פחות מפוארת) לישון. לכל קרון יש 4-6 דרגשים, וסביר מאוד להיות שתחלקו התא שלכם עם אנשים זרים משני המינים. בקושטים יספקו לכם כרית ושמיכה, ומומלץ לישון עם בגדים נוחים.

יש שני סוגים של תאי חדר לאחסון מזוודות, ובדרך כלל יש גם נעילת דלתות. הסדרנים והסבלים גם פועלים כשומרים להרחיק את האספסוף. עם זאת, מומלץ לישון עם חפצי ערך יקרים עליכם, בעיקר אם אתם נושאים כמויות משמעותיות של כסף, כרטיסי אשראי, או כרטיסי טיסה שימו את החפצים נעולים בשקית מאובטחת או בחגורת כסף בצורה בטוחה על גופכם.

אם אתה לא רוצה להוציא כסף על קושט (couchette) או תא שינה, אתם תמיד יכולים לנסות לישון במושבים הרגילים, אם ברכבת יש אותם כמובן. תהיה לך את אותה הדילמה שיש במטוס - מושבים שלא נוח לשכב עליהם והלילה לא עובר. בחלק מן התאים, אם לא יושבים מולך יש מושבים שכן ניתן למשוך מהתחתית ולהפוך למצב שינה בדומה לקושט. מושכים מלמטה, גב הכרית מחליקה מאחורי המושב האחורי התחתון ומשענת היד מתקפלת ויוצרת משטח אופקי מרופד. מושכים את שני המושבים ממול החוצה ויש לכם מיטה קטנה ונחמדה לאחד, או שאפשר למשוך את כולם ויש לכם מיטת קינג סייז נחמדה.

לוחות זמנים של רכבות בגרמניה

לפני הרבה זמן היה צריך לרכוש ספר עב-כרס של לוח זמנים (Kursbuch) או להתקשר ל-DB אם רציתם לבדוק את לוחות הזמנים של רכבת. כיום, בזמן שספר עב הכרס של לוחות הזמנים עדיין זמין. (€15 בכל תחנת DB), האינטרנט הופך את מציאת לוחות הזמנים והזמנת רכבת להיות פשוטה ביותר. בצד ימין למעלה מופיעה לכם תיבת חיפוש וכן בדף הבית שלנו ביורופ ריילוויס (לחצו על הלוגו כדי להגיע לדף הבית), כל שעליכם לעשות הוא לסמן את מסלול הנסיעה על ידי בחירה מתיבת יעדים (יעדים נוספים ימתינו לכם באתר רייל יורופ) לציין תאריכי הרכבת הנקובים ולסמן את השעות המועדפות וללחוץ חיפוש --> הדף יציג לכם שלל תוצאות למסלול שבחרתם עם לוח הזמנים המעודכן ביותר. מזמינים ומדפיסים. זהו.

התמצאות בתחנה ועלייה לרכבת בגרמניה

המילה הגרמנית לתחנת רכבת היא: בנהוף (Bahnhof). אם אתם בעיר גדולה, יסמנו את התחנה המרכזית בדרך כלל באמצעות Hauptbahnhof, (תחנה מרכזית). תחנות בדרך כלל ממוקמות בלב ליבה של העיר, למעט בעיירות קטנות שבהן לעיתים הן נמצאות בקצה העיר. בדרך כלל יש בערים גדולות מספר תחנות פרבריות גם כן. בברלין פעם היו כמה תחנות מרכזיות, עם תחנת ה-Zoo משמשת כתחנה המרכזית בחצי המערבי של העיר ו-Ostbahnhof, שלפני 1998 היתה ה-Hauptbahnhof, היא המרכז לחלקו המזרחי. עם זאת, תחנה מרכזית חדשה, ועצומה בגדלה לכל העיר נפתחה במאי 2006 מעבר לנהר השפרה מהרייכסטאג והיא תחנת הרכבת הגדולה ביותר באירופה עם רכבת היוצאת בממוצע כל 90 שניות (!) לעומת זאת, יש כפרים קטנטנים, רציף אחד שאותם פוקדות רק קומץ רכבות ביום.

בשניה שתיכנסו לחתנת רכבת בערים הגדולות תבינו כי התחנות גדולות מנוהלות כערים עצמאיות. רוב המרכזים כוללים מרכז קניות גדול עם מבחר רחב של חנויות ומסעדות שנמצאות פתוחות שעות ארוכות או אפילו מסביב לשעון. דלפקי מידע וכרטיסים נמצאים ברוב התחנות מיד בכניסה וכך גם הלוקרים ותאי האיחסון. בתחנות גדולות יותר בדר"כ יש גם בנקים ושירותי המרת מטבע, משרדי מזוודות, סניפי דואר, מקלחות ציבוריות, ושירות הסיוע לנוסעים Bahnhofsmission. בכמה אפילו יש בית מלון בתחנה. תחנות רבות ממוקמות במבנים היסטוריים והיו או נמצאות בתהליך של שיפוצים.

השלטים בכל התחנות נוח והגרמנים משתמשים בציורים בינלאומיים סטנדרטיים. הנה כמה מהחשובים יותר:

db_i db_t db_sr db_slr db_ex db_lf db_ll db_lc
מידע כרטיסים הזמנת מושבים
מושבים מתקפלים לשינה / couchette המרת מטבע אבידות ומציאות
לוקרים לשמירת חפצים
עגלות מטען

לוחות זמנים מתפרסמים בהבלטה בכל רחבי התחנה אליה תזדמנו. תוכלו למצוא שני לוחות זמנים: כניסות (Ankunft) ויציאות (Abfahrt). יציאות מופיעות בתרשימים צהובים, כניסות על גבי לבן. כל הרכבות המגיעות או יוצאות את התחנה שמותיהם מופיעים באופן כרונולוגי החל משעת חצות. לפעמים מופיעות באמצעות השעון של 24 שעות (למשל 13:00 = 1:00). רכבות אקספרס מופיעות באדום. מספר הרכבת ומסלול הגעה או היציאה, גם הם מופיעים ברשימה. בתחנות מרכזיות, יהיו גם לוחות תצוגה אלקטרוניים גדולים שמראים את הרכבות המתוכננות לשעה הבאה וכו' ותוכלו להעזר בכך כדי לאתר את הרציף ממנה הרכבת יוצאת. בנימה עצובה מעט, רוב השלטים הישנים האלקטרונים שהיו מריצים את האותיות עם צליל הנקישה הייחודי שלהם היו או נמצאים בדרך החוצה לטובת מסכי ה-LCD החדשים.

כדי להזמין ולשריין מראש רכבות בגרמניה בקלות ובמחירים מיוחדים, השתמשו במנוע החיפוש שלנו המופיע בצידו השמאלי העליון של הדף. נסיעה טובה!


להזמנת רכבות בגרמניה - מנוע הרכבות שלנו, במחירים מיוחדים עומד לרשותכם:

אולי יעניין אותך גם: רכבת גרמניה לוח זמנים

אודותינו

מישראל לאיטליה, איטליה לצרפת, צרפת לשאר אירופה - ברוכים הבאים! יורופ ריילוויס לא יכולה לחכות כדי לקחת אתכם לנסיעה מרגשת ברכבת באירופה. אנו, כרטיס הכניסה שלך ליותר מ-15,000 יעדים ברחבי אירופה ויכולים למצוא לך את העסקות הטובות ביותר עבור כל מפעילי הרכבות הגדולים, כגון: יורוסטאר, TGV ,Thalys, ה-Renfe הספרדי ו-Trenitalia האיטלקי.

שירות רכישת כרטיסי רכבת באירופה בשותפות עם רייל יורופ, ספק הרכבות הותיק באירופה הנוסד ב-1893. לנוחותכם, ממשק פשוט ונוח המאפשר בתהליך קליל של מספר דקות, רכישה של מגוון כרטיסי רכבת בין היעדים המובילים והמבוקשים באירופה.

יורופ ריילוויס - Europe Railways המרכז לרכבות באירופה.

למה לבחור בנו

למעלה מ-2 מיליון תיירים בשנת 2013
המפיץ מספר אחד של כרטיסי נסיעה ברכבת.

מומחי נסיעות
מידע תיירותי אודות כל יעדי אירופה ופורום טיולים פעיל.

15,000 יעדים
כל אירופה, מקום אחד כדי לקנות את הכרטיסים שלכם!

רכבות באירופה +

קופונים חינם, מדריך לנסיעה ברכבת ועוד.

תשלום מאובטח

חברים בתכנית מסחר הוגן.

פרטי יצירת קשר